Asiakaslista ja asiakassivu

Asiakaslistan kautta pääset valitsemasi asiakkaan tietoihin, jossa voit tarkastella, lisätä ja muokata heidän tietoja. DomaCaren mobiilisovelluksen avulla sinulla on pääsy kaikkiin samoihin asiakastietoihin, mitä työpöytäsovelluksellakin.

1. Asiakaslista

Asiakaslistalle pääset sivuvalikon kautta valitsemalla kohdan Asiakkaat.

1.1 Asiakkaan hakeminen

Voit (a) hakea asiakkaita asiakaslistalta valitsemalla jonkin tietyn yksikön (automaattisesti sovellus näyttää kaikki asiakkaat) tai (b) kirjoittaa asiakkaan nimen haku-kenttään.

(c) Asiakkaat näkyvät asiakaslistalla aakkosjärjestyksessä. Mikäli olet kohdistanut asiakkaita itsellesi niin he näkyvät aina asiakaslistan ylimpänä vihreällä merkittynä. Lisää asiakkaiden kohdistamisesta osiossa 1.3. Asiakkaan kohdistaminen.

1.2 Asiakaslistan tiedot

Asiakaslistan vasemmassa laidassa on sarake (d) joka pitää sisällään monenlaista hyödyllistä informaatiota. Klikkaamalla saraketta haluamasi asiakkaan kohdalla saat näkyviin uuden info-ikkunan, joka kertoo mitä symbolit tarkoittavat.

Vihreä taustaväri: Asiakas on kohdistettu sinulle.

Sininen taustaväri: Asiakas ei ole kohdistettu sinulle.

Punainen raksi-symboli: Kertoo, että asiakas on tällä hetkellä poissa. Jos asiakas on paikalla niin tätä symbolia ei näy ollenkaan.

Sininen T-symboli: Sinulla on vähintään yksi tehtävä tänään kyseiselle asiakkaalle.

Sinitaustainen hahmo: Tekijänä olet sinä itse.

Harmaataustainen hahmo: Tekijänä on joku muu kuin sinä.

1.3 Asiakkaan kohdistaminen

Kohdistamisen tarkoituksena on määritellä hoitajille ns. omat asiakkaat, joita he erityisesti tarkkailevat. Nämä asiakkaat näkyvät aina asiakaslistan ylimpänä vihreällä merkittynä. Asiakkaan voit kohdistaa itsellesi joko asiakaslistalla tai asiakassivulla. Yksi asiakas voi olla kohdistettuna vain yhdelle työntekijälle kerrallaan.

Lisää kohdistus

Asiakaslistan oikeasta yläkulmasta löytyy Kohdista-teksti, jota painamalla voit valita asiakkaan/asiakkaat jonka haluat kohdistaa itsellesi. Sinulle kohdistamattomat asiakkaat näet sinisellä taustalla.

HUOM. Saman voit tehdä painamalla pitkään asiakkaan nimeä.

Paina vielä ylälaidan KOHDISTA-nappia kohdistaaksesi asiakkaan/asiakkaat itsellesi.

Ohjelma varoittaa mikäli asiakas on jo kohdistettu jollekin. Hyväksy vielä kohdistaminen painamalla OK-painiketta.

Poista kohdistus

Kohdistuksen poistaminen tapahtuu paimalla Kohdista-tekstiä ja valitsemalla jokin asiakas/asiakkaat joka on tällä hetkellä kohdistettuna sinulle. Käytännössä siis asiakaslistan ylimpänä olevat vihreätaustaiset asiakkaat.

HUOM. Saman voit tehdä painamalla pitkään asiakkaan nimeä.

Paina vielä ylälaidan POISTA-nappia poistaaksesi kohdistuksen.

Varmista oman kohdistuksen poistaminen painamalla Ok-painiketta.

HUOM. Asiakkaan voi kohdistaa myös asiakassivun kautta. Katso tarkemmat ohjeet kohdasta 2.4 Asiakkaan kohdistaminen.

2. Asiakassivu

Asiakassivu pitää sisällään kaikki asiakkaaseen liittyvän oleellisen tiedon perustiedoista raportteihin ja mittauksiin. Voit lukea ja päivittää asiakassivuja mobiilisovelluksen ollessa offline-tilassa (esim. sisätilojen huonon kuuluvuuden vuoksi) sillä sovellus lataa sinulle kohdistettujen ja tehtäviisi liittyvien asiakkaiden tiedot puhelimen muistiin ja päivittää tekemäsi muutokset verkon yli heti sen ollessa taas käytössä.

2.1 Asiakkaan perustiedot (1)

Asiakassivun ylälaidasta näet asiakkaan nimen, hetun ja yksikön. Oikeassa laidassa olevaa asiakkaan profiilikuvaa tai harmaata ihmishahmokuvaketta (tilanteessa jossa profiilikuvaa ei ole ollenkaan) klikatessasi pääset vaihtamaan kuvan. Voit ottaa uuden kuvan tai valita puhelimesi muistista sopivan. Vaihtamasi/ottamasi profiilikuva näkyy kaikille käyttäjille.

2.2 Osoite ja puhelinnumero (2)

a) Osoite

Asiakkaan osoitetiedot näkyvät sinisen painikkeen sisällä. Painamalla painiketta pääset joko tarkastelemaan paikkaa kartalla tai asettamaan suoraan karttasovelluksen näyttämään reitin kyseiseen kohteeseen.

b) Puhelinnumero

Puhelinnumero näkyy sinisenä soittopainikkeena. Painamalla painiketta voit soittaa suoraan asiakkaalle asetettuun puhelinumeroon. Mikäli numeroa ei ole niin sovellus kysyy haluatko asettaa asiakkaalle puhelinnumeron.

2.3 Paikalla/Poissa (3)

Paikalla/Poissa -painike kertoo onko asiakkaan tilan. Klikkaamalla painiketta näet poissaololistan ja voit halutessasi lisätä uuden poissaolon tai päättää nykyisen.

Listalta näet myös onko poissaolo henkilökohtainen vai Hilmoon liittyvä.

2.4 Asiakkaan kohdistaminen (4)

Kohdistamisen tarkoituksena on määritellä hoitajille ns. omat asiakkaat, joita he erityisesti tarkkailevat. Nämä asiakkaat näkyvät aina asiakaslistan ylimpänä vihreällä merkittynä. Asiakkaan voit kohdistaa itsellesi joko asiakaslistalla tai asiakassivulla. Yksi asiakas voi olla kohdistettuna vain yhdelle työntekijälle kerrallaan.

Lue lisää asiakaslistalla kohdistamisesta kohdasta 1.3 Asiakkaan kohdistaminen.

Asiakassivulla kohdistaminen tapahtuu osoitteen alapuolella olevaa Työntekijät-painiketta painamalla.

Punainen painike: Asiakas on kohdistettu jollekin toiselle työntekijälle.

Vihreä painike: Asiakas on kohdistettu sinulle.

Sininen painike: Asiakas ei ole kohdistettu kenellekään.

Klikkaamalla painiketta (oli se sitten punainen, vihreä tai sininen) näet kenelle työntekijälle asiakas on kohdistettu sekä lisäyspainikkeen jolla voit kohdistaa työntekijän joko itsellesi tai jollekin toiselle. Mikäli asiakasta ei ole kohdistettu kenellekään niin näkyviin tulee pelkkä lisäyspainike jolla kohdistuksen voi tehdä.

Avautuvasta kohdistusikkunasta voit etsiä työntekijän yksikön perusteella tai käyttämällä hakua. Kohdista asiakas haluamallesi työntekijälle täppäämällä työntekijän nimeä.

2.5 Avaimet (5)

Avaimet-painiketta painamalla näet yrityksesi käytössä olevat asiakkaan avaimet. Lista kertoo myös kenellä avain kulloinkin on.

Punainen avainpainike: Avain on tällä hetkellä jollain toisella työntekijällä.

Vihreä avainpainike: Kertoo, että avain on tällä hetkellä sinulla.

Sininen avainpainike: Jos avain ei ole kellään työntekijällä (eli avain löytyy esimerkiksi yrityksen avainkaapista) niin painike on vaalean sininen.

Keltainen varoituskolmio: Kertoo, että avain on pakollinen olla mukana. Pakollisuutta pääset muokkaamaan painamalla avainta pitkään ja lisäämällä/poistamalla täpän kohtaan Pakollinen.

Huom. Pitempään avainta painamalla pääset muokkaamaan avaimen tietoja.

Lue tarkemmat ohjeet avainten hallinnasta ja käytöstä täältä »

2.6 Tavoitteet (6)

Asiakkaille on voitu asettaa tavoitteita, jotka näkyvät asiakassivulla värikkäinä symboleina. Symboleita klikkaamalla sinun on mahdollista tarkastella tarkemmin asetettuja tavoitteita. Tavoitteiden arvioinnin voit tehdä päivittäiskirjauksen yhteydessä symbolikirjauksen avulla.

Tavoitteista ja niiden muokkaamisesta voit lukea lisää täältä.

2.7 Info (7)

Tehtävän tietojen ulkopuolelle sijoittuu Info-kenttä, johon on merkitty asiakkaaseen liittyviä tehtäviä tai huomioita. Esimerkiksi Info-viestinä voisi lukea vaikkapa ”Tuo kahvimaitoa seuraavan käynnin yhteydessä”. Info-kenttään kirjoitetut huomiot ja tehtävät näkyvätä myös tehtävälistalla tehtävän yhteydessä ja ne voi kuitata tehdyksi painamalla viestin perässä olevaa vihreää hyväksymismerkkiä.

2.8 Elvytyskielto/DNR (8)

Tästä kohdasta näet mikäli asiakkaalla on DNR eli elvytyskielto ja siihen liittyviä muita tietoja. Tietoja pääset muokkaamaan painamalla Muokkaa ylläolevia tietoja -painiketta, joka avaa tietojen muokkauksen uuteen ikkunaan.

HUOM. Yllä olevien kohtien näkyminen on täysin asiakaskohtaisesti räätälöitäväissä eli omahoitajan tietojen ja elvytyskiellon sijaan / lisäksi voidaan näkymään tuoda myös esimerkiksi mahdolliset allergiat, asiakkaan toiveet tai asiakkaan asuntoon liittyvä ovikoodi.

2.9 Lisää tehtävä (9)

Voit tarvittaessa lisätä asiakkaalle ylimääräisen käynnin. Lue lisää tehtävän lisäämisestä täältä »

2.10 Lisää kirjaus (10)

Voit tarvittaessa lisätä asiakkaalle symboliraportin. Lue lisää kirjauksen tekemisest täältä »

2.11 Valikkoruudukko (11)

Mobiilin värikäs valikkoruudukko vastaa tietokonesovelluksen asiakassivun välilehtiä ja näitä klikkaamalla löydät kaikki asiakkaaseen liittyvät oleelliset tiedot ja teet tarvittavat lisäykset sekä kirjaukset.

a) Henkilötiedot

Asiakkaaseen liittyvät tiedot ovat käytännössä samoja tietoja mitä löytyy tehtävän tiedoista sinisellä taustalla olevan laatikon lopusta.

b) Päivittäinen kirjaaminen

Tarkastele aikajärjestyksessä asiakkaaseen liittyviä kirjauksia. Plus-painikkeesta voit lisätä uuden symbolikirjauksen. Mikäli kirjaus on sinun kirjoittamasi niin voit muokata sitä kirjauksen oikeassa laidassa olevaa harmaata-kynäkuvaketta painamalla.

Lue lisää päivittäiskirjauksen tekemisestä täältä »

c) Tapahtumat

Tapahtumista näet kaikki asiakkaan päivän tapahtumat ja tehtävät aikajärjestyksessä. Voit päivämäärävalitsimella siirtyä tarkastelemaan niin menneitä kuin tuleviakin tapahtumia/tehtäviä.

Tehtävä

Käytännössä tehtävät ovat tietokoneella Varausosioon jollekin työntekijälle tehtäväksi merkittyjä toimintoja, esimerkiksi kotikäynti, fysioterapia tai lääkäri.

Tapahtuma

Tapahtuma on taas tietokoneella Kalenteri-merkintä eikä siihen liity kuitattavaa ja laskutettavaa tehtävää. Asiakkaan tapahtuma voi olla esimerkiksi muistutus hammaslääkäristä tai osallistumisesta bingoon.

HUOM. Plus-painikkeesta voit lisätä joko uuden tehtävän tai tapahtuman.

d) Tehtävät

Tehtävät-osiossa näet peräkkäin listattuna kaikki asiakkaaseen liittyvät tulevat tehtävät sekä tekijät. Tätä kautta voit tarkistaa milloin ja kuka tulee seuraavaksi asiakkaan luokse esimerkiksi kotikäynnille. Tehtävän edessä oleva väri kertoo onko tehtävä suunniteltu, aloitettu vai jo merkitty tehdyksi. Tehtävän lopussa olevaa Kansiokuvaketta painamalla pääset tarkastelemaan kyseisen tehtävän tietoja.

Plus-painikkeesta voit lisätä uuden tehtävän. Tehtävän lisäämisestä voit lukea lisää täältä »

e) Kassakone

Kassakone ominaisuuden avulla voit lisätä erikseen laskutettavia palveluita asiakkaille, kuten päivätoiminnat, ateriat tai vaikka kotihoito palvelun.

Lue lisää Kassakone-toiminnon käyttämisestä täältä »

f) Lompakko

Asiakkaan lompakkoon merkitään asiakkaan rahavarat ja niiden käyttö.

a) Asiakkaalla voi olla lompakossa useita tilejä eri tarkoituksiin ja niillä eri rahavarat. Uusia tilejä voi luoda DomaCaren tietokoneversiolla.

b) Lompakko näyttää käytettävissä olevan tilin saldon vihreällä, jos tilillä on rahaa ja punaisena mikäli saldo on negatiivinen.

c) Kaikki lompakkomerkinnät näkyvät listana. Lompakkomerkinnässä näkyy päivämäärä milloin tapahtuma on kirjattu sekä summa (punainen on tililtä otto ja vihreä tilille rahan lisäys).

d) Lompakko laskee jokaisen lompakkomerkinnän kohdalle tapahtuman jälkeisen saldon.

e) Voit lisätä ja tarkastella lompakkomerkintään liittyviä liitetiedostoja. Liitetiedosto voi olla esimerkiksi puhelimella otettu kuva ostotapahtumaan liittyvästä kuitista.

f) Uusi lompakkomerkintä tehdään painamalla ylälaidan plus-painiketta. Merkinnän kirjaaminen avautuu uuteen ikkunaan. Jokaiseen merkintään kannattaa lisätä liitetiedostoksi kuva kuitista mikäli tapahtumasta on sellainen.

Lompakkomerkintöihin liittyy aina kaksinkertainen varmistus. Kun yksi hoitaja on kirjannut lompakkomerkinnän asiakkaan tietoihin niin merkinnän alalaidassa näkyy punaisella ”Ei vahvistettu”. Tämä tarkoittaa, että toisen hoitajan/esimiehen tulee vielä varmistaa ja hyväksyä tapahtuma.

HUOM. Ohjelma estää itse tehtyjen merkintöjen varmistamisen.

Lompakkomerkinnän voit vahvistaa merkinnän oikeassa laidassa olevaa sinipohjaista hyväksymismerkkiä painamalla. Vahvistetussa lompakkomerkinnässä näkyy vahvistajan nimi vihreänä.

g) Liitetiedostot

Asiakkaan liitetiedostoihin voit lisätä erilaisia asiakkaaseen liittyviä tiedostoja ja tarkastella lisättyjä tiedostoja.

Tarkastele tiedostoa: Klikkaa liitetiedoston nimeä kerran.

Muokkaa tiedoston tietoja: Paina liitetiedoston nimeä pitkään.

Lisää tiedosto: Paina ylälaidan plus-painiketta ja ota kuva puhelimella tai valitse liitetiedostoista.

h) Dokumentit

Dokumentit osiossa voit muokata ja tarkastella asiakkaan dokumentteja (lomakkeita). Tällaisia ovat mm. Perustietolomake ja Palvelu- ja kuntoutussuunnitelma.

Kaikki käytettävissäsi olevat dokumentit ja lomakkeet löydät pudotusvalikosta.

i) Kuvat

Kuvat-osiossa voit tarkastella asiakkaaseen liittyviä kuvia. Kuvia voi ottaa puhelimella ja liittää asiakkaan tietoihin yläkulman kamerapainiketta painamalla.

Voit muokata tallennettuja kuvia aukaisemalla haluamasi kuvan ja painamalla oikeassa ylälaidassa olevaa kolmea pistettä.

j) Lääkelista

Lääkelista jakautuu kahteen osaan joiden välillä voit navigoida ylälaidan valikon kautta tai liu’uttamalla osion esiin oikealta/vasemmalta.

Nykyinen lääkitys

Tämä välilehti pitää sisällään asiakkaan tällä hetkellä voimassa olevat lääkitykset sekä tulossa olevat lääkitykset. Oikeassa yläkulmassa olevat kolme ikonia avaavat seuraavat toiminnot: Dosetti, lääkehistoria ja uuden lääkityksen lisääminen.

Pääset muokkaamaan lääkityksen tietoja klikkaamalla listalla haluamasi lääkkeen nimeä. Tämä aukaisee lääkityksen tiedot uuteen ikkunaan.

Lääkkeet voidaan merkitä dosettiin jolloin ne näkyvät dosettivalikossa. Valikon kautta dosetti voidaan merkitä jaetuksi (näkyy listalla sinisenä) ja tarkastetuksi (näkyy listalla vihreänä).

Lääkehistoria avautuu nykyisen lääkityksen päälle ja sen voi sulkea painamalla aukaisupainiketta uudestaan.

Uuden lääkityksen merkitseminen avautuu plus-painikkeesta uuteen ikkunaan.

Allergiat ja Marevan seuranta

Voit mobiilissa vain tarkastella asiakkaan allergioita ja marevan seuntaa.

Lääkeseuranta

Lääkeseurannan löydät allergioiden jälkeen oikealta valikosta.

Ylälaidan plus-painikkeesta voit lisätä lääkeseurantaan uuden lääkkeen.

k) Diagnoosit

Tässä osiossa voit tarkastella asiakkaalle kirjoitettuja diagnooseja.

l) RAI-toimintakykyarvio

Tarkastele, muokkaa ja tee asiakkaalle uusia RAI-toimintakykyarvio. Pääset vaihtamaan eri RAI-instrumenttien välillä vaalean sinisellä taustalla olevan valikon kautta tai liu’uttamalla RAI-instrumentin esiin oikealta tai vasemmalta.

Lue lisää RAI-toimintakykyarvion tekemisestä mobiililla täältä »

m) Vastuutyöntekijät

Vastuutyöntekijät-osiossa voit tarkastella kenelle ja milloin asiakas on ollut kohdistettuna.

Lisätietoa asiakkaan kohdistamisesta asiakaslistalla löydät täältä ja asiakassivulla täältä.

n) Avainloki

Avainlokista näet kenellä asiakkaan avain/avaimet ovat olleet jonain tiettynä päivänä ja aikana.

Lue lisää avainten käyttämisestä täältä »

2.12 Valikon sisältö (12)

Valikkoruudukosta painettuasi jotain painiketta niin sisältö aukeaa valikon alle. Esimerkkikuvassa on aukaista Henkilötiedot-osio valikosta.

Sidebar